Mary Ainsworth fremmedsituationstesten¨- Mary Ainsworth er sammen med John Bowlby en af de mest betydningsfulde personer i beskrivelsen af tilknytningsteorien.
Mary bidrog til vores forståelse af tilknytning på en lang række forskellige områder, men det mest markant bidrag har været hendes arbejde omkring tilknytningsmønstre.
I 1963 startede Ainsworth på hvad der skulle blive en banebrydende undersøgelse for vores forståelse af den menneskelige tilknytning og en hjørnesten i tilknytningsteorien.
Det blev den undersøgelse, der gav os den første klassificering af tilknytningsmønstre. For at kunne nå dertil havde Ainsworth brug for en test, som præcist og relativt hurtigt kunne bestemme tilknytning hos et lille barn. Det er den test, vi i dag kender som Mary Ainsworths fremmedsitutionstest.
Mary Ainsworth var i 1960 vendt tilbage til USA og havde fået en position hos John Hopkins Universitet.
Her påbegyndte hun i 1963 hendes Baltimore studie, som var en undersøgelse hvor man fulgte 26 vordende mødre minutiøst igennem flere år.
Undersøgelsen fokuserede på den tidlige udvikling hos nyfødte, og det var gennem disse observationer, at Ainsworth først begyndte at forme en hypotese omkring forskellige tilknytningsadfærds strategier. Det var klassificering af disse strategier som senere blev til tilknytningsmønstrene som vi kender dem i dag.
For at undgå at skulle bruge årelange observationer på at bestemme et tilknytningsmønster havde Ainsworth brug for en test, som kunne gøre det på betydeligt kortere tid, og det var præcist det at fremmedsituationstesten blev udviklet til.
På engelsk benævnes fremmedsituationstesten som “strange situation procedure”.
Fremmedsituationstesten blev designet til at give et indblik i barnets parathed til at søge nærhed og tryghed kontra at være nysgerrig og ville undersøge verden.
Tilknytningsteorien ser mennesket som drevet at to fundamentale driverkrafter:
På en gang er disse to drivkræfter hinandens modsætninger og forudsætninger.
Forudsætninger, fordi du ikke kan have reel nærhed hvis du ikke evner at sætte grænser og definerer dig selv.
Samtidig giver det ingen mening med selvstændighed hvis du er totalt isoleret og ikke evner at have nærhed.
Modsætninger fordi at du må opgive selvstændighed for at få nærhed, og at du må opgive nærhed for at få selvstændighed.
Barnet skal igennem sin opvækst kontinuerligt finde den rette balance mellem disse to drivkræfter. Når barnets tilknytningsperson ikke evner at give barnet en tilfredsstillende oplevelse af at have fundet den rette balance mellem disse to drivkræfter, så må barnet opbygge strategier for bedst muligt at håndtere denne oplevelse.
Børn, der lærer at tilgodese deres behov både for nærhed og selvstændighed, får etableret en tryg tilknytning.
Børn som ikke har succes med at etablere en fornuftig balance mellem nærhed og selvstændighed, etablerer et utrygt tilknytningsmønster.
Et utryg desorganiseret tilknytningsmønster repræsenterer ikke blot en manglende balance mellem at tilgodese selvstændighed og nærhed. Det er et udtryk for at barnet ikke har evnet at opbygge en organiseret strategi, for at opnå nærhed og tryghed hos tilknytningspersonen.
Barnets adfærdsstrategi kollapser under impulser både for at opnå nærhed og selvstændighed. Så på en gang ønsker barnet at nærmere sig omsorgspersonen, og trækker sig samtidig, da omsorgspersonen skræmmer barnet.
Fremmedsituationstesten indebærer, at barnet sammen med sin tilknytningsperson kommer ind i et fremmed rum.
Rummet er skabt til at være tiltalende for barnet og fyldt med spændende legetøj. Legetøjet har til formål at skulle aktive barnets lyst til at udforske de nye ting.
I løbet af forsøget vil tilknytningspersonen forlade barnet to gange, en fremmede vil komme ind i stedet, barnet vil prøve at være helt alene, inden mor og barn bliver genforenet.
Hele forløbet tager godt og vel 18 til 20 minutter.
Et fremmedsituationen forløb er delt op i 8 dele. De enkelte dele tager 3 minutter hver.
Del | Personer | Beskrivelse |
---|---|---|
1 | Barn, mor, observatør | Introduktion til lokalet - Observatøren introducerer mor og barn for lokalet. Lokalet er spændende med forskelligt legetøj. Observatøren forlader lokalet. |
2 | Barn, mor | Barn udforsker - Moren er passiv mens barnet udforsker lokalet. |
3 | Barn, mor, fremmede | Fremmede kommer ind - 1. minut, den fremmede er stille, 2. minut, mor og fremmede snakker sammen, 3. minut, den fremmede tager kontakt med barnet. Mor forlader stille lokalet. |
4 | Barn, fremmede | Første separation - Den fremmede interesser sig for barnet. |
5 | Barn, mor | Første genforening - Mor kommer ind i lokalet igen, hilser og trøster barnet hvis der er behov for det. Leger så med barnet, for så stille at forlade lokalet igen. |
6 | Barn | Anden separation - Barnet er efterladt alene. |
7 | Barn, fremmede | Fortsat separation - Mens barnet er alene, kommer den fremmede ind igen, og interesserer sig for barnet. |
8 | Barn, mor | Anden genforening - Mor kommer ind igen, hilser og tager barnet op, den fremmede forlader lokalet. |
Under hele forsøget bliver barnets opførsel observeret, med fokus på:
På baggrund af forskellige børns opførsel i de forskellige dele af undersøgelsen, var det muligt for Mary at identificere 3 kategorier af tilknytningsmønstre. Et trygt tilknytningsmønster, og to utrygge tilknytningsmønstre: (1) utryg, ambivalent tilknytning, og (2) utryg, undgående tilknytning.
Det utrygge, desorganiserede tilknytningsmønster blev først identificeret senere af Mary Main.
[1] Mary Ainsworth; https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Ainsworth
[2] Attachment in Psychotherapy; David J. Wallin; Guilford;
Jeg er uddannet psykoterapeut, og har haft min egen praksis i København gennem flere år.
Jeg brænder for mit job da jeg både helt personligt ved hvor stor en hjælp god psykoterapi kan være, og kan se forskellen for mine klienter.
Specifikt arbejdet med tilknytningsbaseret terapi finder jeg relevant og givende, hvilken selvfølgelige også er en hovedårsag til at jeg har valgt at specialisere netop inden for tilknytning.
mail: jg@glads.dk