De 4 tilknytningsmønstre børn - Vi former vores tilknytningsmønster i den tidlige barndom, men det bliver en afgørende faktor for hvordan vi kommer til at leve vores liv.
Vores tilknytningsmønster er ikke blot afgørende for de relationer vi har livet igennem, men også hvor sårbare vi bliver over ting som stress, angst, depression, og misbrug.
Så skulle vi tilstræbe noget som forældre, så vil det være at gøre det bedste vi nu kan, for at give vores børn en tryg tilknytning.
Vi arver i høj grad vores tilknytning. Har vores forældre en tryg tilknytning, så er der en god chance for at vi også får en tryg tilknytning, og på samme måde med den utrygge tilknytning. Så ønsker vi for vores børn at have muligheden for at leve deres liv fuldt ud, så er vores egen tilknytning et godt sted at starte.
Baseret på John Bowlbys tilknytningsteori identificerede Mary Ainsworth de 3 første tilknytningsmønstre:
Senere udvidede Mary Main dette arbejde med endnu et tilknytningmønster:
Som forældre har man en afgørende indflydelse på, hvilket tilknytningsmønster ens barn får.
Barnets tilknytningsmønster opstår i den tidlige relation mellem barnet og den vigtigste omsorgsperson.
Ofte er moren den vigtigste omsorgsperson, men det kan også godt være faren eller en anden person som er den mest tilstedeværende person mens barnet er helt lille.
Der er en klar tendens til at vi arver vores tilknytningsmønster fra vores forældre.
Faktisk er der ikke mindre end 70% sandsynlighed for at et barn har det samme tilknytningsmønster som sin mor.
Har vi forældre der er trygt tilknyttet så er der en stor chance for at vi selv bliver trygt tilknyttede. Har vi derimod forældre som er utrygt tilknyttede, så er der en stor risiko for at vi selv bliver utrygt tilknyttede.
Gennem tvillinge forsøg er det påvist at denne nedarving af tilknytningsmønster for en del skyldes vores genetik, men at det i høj grad er forældrenes måde at møde barnets følelser og måde der snakkes til barnet som er afgørende.
Så man kan sige at det bedste vi kan gøre for aktivt at sikre vores børn en tryg tilknytning er at sørge for at vi selv har en tryg tilknytning.
Som hos mange andre pattedyr, så fødes vi mennesker skrøbelige og ude af stand til at klare os selv. Men ingen andre pattedyr er så afhængige i så lang tid som os.
Samtidig så fødes vi med en komplekse og ufærdig hjerne. En hjerne, der i meget mindre grad, beror på instinkter og reflekser i forhold til andre pattedyr, men skal formes gennem de erfaringer vi gør os igennem livet.
Det giver os fleksibilitet og frihed til at forme og optimere os selv til at håndtere lige præcis de forhold vi kommer til at leve under.
Vores udfordring som race gennem de tidligst tider har været, at vi er enormt afhængige af at nogle ville give os tryghed, omsorg og de første læringer omkring hvordan vi skal være i verden.
Blev vi i fortiden forladt af vores forældre på savannen, så ville vi helt sikkert dø.
For at forbedre vores overlevelseschancer var det derfor helt afgørende, at vores omsorgspersoner faktisk ville os og ikke forlod os.
Gennem tusindvis af år havde de børn, der havde en adfærd der gjorde at de ikke blev forladt, en større chance for at overleve. Så lige så stille og roligt fremmede evolutionen det overlevelse system, som er det vi i dag kalder vores tilknytningssystem.
Ud fra de oplevelser barnet har med relationen til barnets primære omsorgsperson, opbygger barnet en adfærdsstrategi der skal sikre barnet omsorg og tryghed og dermed barnets overlevelse.
Disse adfærdsstrategier kan kategoriseres i 4 forskellige kategorier, og det er disse kategorier vi benævner som de 4 tilknytningsmønstre:
Samtidig bliver denne første vigtige relation til vores primære omsorgsperson en første model for hvordan vi skal opføre os over for andre, og hvordan andre ser os.
Denne model kaldes en indre arbejdsmodel. Den indre arbejdsmodel er barnets første model for, hvad man kan forvente sig af vigtige relationer i livet. Kan man forvente at de vil være der for en, når man har brug for omsorg eller må man klare sig selv. Hvad skal man gøre for bedst at sikre sig omsorg. Hvordan ser de en - er man værdifuld, bare som den man er, eller må man kæmpe for at andre holder af en.
Denne indre arbejdsmodel bliver en første skabelon, hvorfra alle senere vigtige relationer vil blive forstået.
Over tid får vi gennem livet ny erfaring, der gør at vi modererer vores måde at tilgå vigtige relationer, men alle disse nye erfaringer bliver set igennem og forstået på baggrund af vores indre arbejdsmodel.
Man kan sige at sådan som vi bliver mødt som barn, sådan vil vi forvente at blive mødt senere i livet.
Der er herfra vi får vores:
Her grundlægges også vores færdigheder til at:
Der er dog en række ting vi kan være opmærksomme på, som kan være med til at styrke en tryg tilknytning hos vores børn, uanset hvilket tilknytningsmønster vi selv kæmper med.
Generelt kan det siges at:
En række simple og praktisk råd kunne være:
Disse råd er måske nok simple at forstå, men ikke altid at før ud i livet, og slet ikke hvis vi selv kæmper med utrygt tilknytningsmønster.
[1] The Heritability of Fearful Attachment; Hal Shorey Ph.D; Psychology Today;
[2] Attachment Styles; Cleveland Clinic;
[3] Genetic and environmental influences on adolescent attachment; Pasco Fearon, Yael Shmueli-Goetz, Essi Viding, Peter Fonagy, Robert Plomin; onlinelibrary.wiley.com;
[4] 4 Types of Attachment Styles; Kendra Cherry; Verywellmind;
[5] Understanding Disorganized Attachment; PsychCentral;
Jeg er uddannet psykoterapeut, og har haft min egen praksis i København gennem flere år.
Jeg brænder for mit job da jeg både helt personligt ved hvor stor en hjælp god psykoterapi kan være, og kan se forskellen for mine klienter.
Specifikt arbejdet med tilknytningsbaseret terapi finder jeg relevant og givende, hvilken selvfølgelige også er en hovedårsag til at jeg har valgt at specialisere netop inden for tilknytning.
mail: jg@glads.dk